2013-01-21

De senaste 3 veckorna...

Vi är tydligen inte så bra på det här med att blogga. Skrev senast den 30 december så för ungefär 3 veckor sedan... Ska försöka bättra oss! Så, för att sammanfatta dessa tre veckor lär jag börja med att berätta om Stradbroke Island och nyår. Den 31 december packade vi ihop våra saker och tog en taxi ned till busstationen. Hoppade på ett tåg mot Cleveland där vi skulle möta upp Lex samt ta båten ut till ön. En och en halv timme senare var vi framme och det var sjukt kul att se Lex igen efter några månader! Vi kommer fram till ön och möter upp Lex kompisar, inhandlar lite nödvändigheter inför kvällen och hoppar in i bilen. Ön var jättefin och vi kommer tillslut ut till stranden. Vi tror att campingen ska ligga där, men icke! Luke styr ut på stranden och vi åker i ungefär 40 minuter mitt på stranden! Svänger upp till höger och kommer upp till vårt camp. Vi trodde killarna skojat med oss när de sa att det ej fanns någon toalett, men det fick vi äta upp för toaletten var en liten kemisk toa (läs dass) och duschen en solcellsdusch. Med vårat långa hår skulle vattnet aldrig räckt för att ens skölja ur shampoot om man säger så. Vi insåg att vi skulle få lov att leva bushliv i två dagar och blev lite förskräckta... Tröstade oss med varsin öl och gick ned till stranden där killarna spelade lite australiensisk fotboll och vi kastade lite tennisboll. Vi var totalt 7 personer, Mick, Lex, Luke, Steve, Louise samt jag och Lisa.

Rörde oss upp mot campet igen och Lex gjorde upp en eld av ett dött träd som han drog ned med bara ett rep (riktig australiensare). Vi började smått dricka lite mer och lagade mat, jag och Lisa åt världens godaste köttbit. Fortsatte kvällen så som man oftast gör på nyår, förutom att det var ett ganska lugnt sådant. Gick ned på stranden vid tolvslaget och knäppte champagneflaskan (läs bubbelvin för 12 dollar). Tittade på lite fyrverkerier och gick sedan och la oss.

Vaknade upp vid 9 dagen efter pga den extrema värmen i tälten, fy satan säger jag bara. Sprang nästan ned till stranden och hoppade i havet för att svalka oss. De andra åkte hem vid 3-tiden så då var det bara Lex, Mick, Lisa och jag kvar. Mick gick och lade sig tidigt men vi andra satt uppe ett tag till och drack lite öl, supermysigt. Gick ned till stranden för en promenad och jag har aldrig i hela mitt liv sett så många stjärnor! Superfint. Vi ser något längre bort på stranden, tror att det är en fågel eller liknande och börjar springa för att skrämma bort den. Kommer närmare och ser till vår förvåning att det är en liten kängurunge som står där, helt blöt och jagad av fåglarna. Den var helt apatisk och reagerade knappt även då vi stod några dm från den. Lex tar av sig linnet och bär iväg den uppåt stranden för att släppa ut den i skogen, för att den förhoppningsvis ska hitta tillbaka till sin mamma.

Dagen efter åkte vi vidare till en annan camping som låg inne i civilisationen (thank god). Där hade vi toa och dusch, helt jävla underbart när man är full av salt och sand. Vi hängde för det mesta vid stranden och badade som aldrig förr, testade även på surfing och jag lyckades stå på brädan efter 5:e försöket, stolt!

Den näst sista dagen tog grabbarna med oss till ett så kallat sandberg, vi fick lov att gå typ 4 km bärandes på två eskis fyllda med öl och annat, sjukt jobbigt och tungt. Var dock väl värt det när vi kom fram, har aldrig sett en sån fin stjärnhimmel! Stannade där några timmar sedan gick vi vidare till en pub. På vägen till puben stannade Lex för att visa oss något som låg på stranden. Det var bitar av fosfor (om jag kommer ihåg rätt), och om man drog foten över dem lös dem upp som små stjärnor.

Dag 5, sista dagen, packade vi bara ihop grejerna och tog oss tillbaka till fastlandet och Brisbane. Sa även hejdå till Fredd som åkte vidare till Surfers, samt Richard, Erik, Chris och Simon bland annat som åkte vidare de också.

Sedan dess har vi mest tagit det lugnt, festat litegrann samt träffat Ida en sväng som också är här i Aussie just nu!

Våra planer härnäst är att skaffa oss ett jobb, därav sitter vi för tillfället och söker jobb som sjutton, får hoppas att det ger resultat.

Hoppas att jag fått med allt och att ni inte tycker inlägget var alltför långt, har ju trots allt sammanfattat de senaste tre veckorna... Nu vill vi ha lite kommentarer också! Amelia